Uppgift 3: Cirkus
Hur kommer jag göra när jag ska skriva min berättelse om en cirkus.
Karaktärer: Jag kommer att göra personbeskrivningar och tala om vad personerna har för uppgift i cirkusen osv.
Jag kommer tänka igenom vilka personer som ska vara inblandade i boken från början. Jag kommer försöka ha med speciella personer. Så dom är lite udda så det blir lite med intressant att läsa boken, och roligare.
Inledning: Jag kommer att börja att skriva mitt i berättelsen. Då kommer man snappt in i handlingen. Och då blir den inte onödigt lång.
Handling: Min handling kommer att vara att det blir problem i cirkusen för något kommer bårt. Någon har snott det. Men det är det huvepersonerna ska ta reda på. Det kommer också att handla om att det inte går att temja ett lejon. och fler parralelhandlingar.
Parallellhandling: Min berättelse kommer att handla om en sak igenom hela boken. Sen kommer det vara vissa saker som löser sig under boken gång.
Miljöer: Jag kommer att ta med mycket miljöbeskrivningar. För det är ju inte så ofta man är på cirkus och då behöver man nog ha med mycket miljöbestkrivning, så att man kan få klara bilder i huvet.
Avslut: Vissa saker kommer att lösa sig, och få sin lösning. Men jag kommer att låta vissa handlingar få bli olösta. Det tycker jag passar tid denna typ av text.
Uppgift 2
Jag har fått med alla kännetecknerna i alla mina breven. Jag hade kunat ha med fler frågor. Men det är fortfarande lätt för den jag skriver till att kuna återknyta.
Jag tycker att det är intresanta brev jag har skrivit. Jag skulle själv villja ha ett av dom. Jag tar med mycket tankar och känslor.
Jag har annpasat mitt språk och sett att skriva efter mottagare. Jag tycker även att jag ar trevlig i breven.
Hälsningsfrasen till kompisen(Ellen) var "Tja", till min mormor var det "Kära", och till lärare(Kristina "Hej".
Och det är att kuna annpasa sig!
När jag skriver till en kompis så är jag mer privat och berättar mer om personliga tankar och upplevelser osv. När jag skrev till min lärare så var jag inte lika öppen. ANNPASADE MIG EFTER MOTTAGARE, och beroende på villen relagion jag har med mottagaren skriver jag olika.
Uppgift 1
Villket är att man ska ha med frågor för att det ska bli lättare för den som sedan ska skriva tillbaka.
Man ska också återknyta till mottagaren, om man har fått ett brev innan. Det menas med att man bl a ska svara på frågorna.
Man ska ha med ort och datum. Som ska stå längst upp i brevet.
Hälsningsfras skall man också ha med. Hälsnings frasen börjar man med. T ex "Hej, Tja, Kära.." villken hälsnings fras man väljer skall man såklart annpassa till vem mottagaren är.
Man ska också ha med mottagaren i sitt brev. Den som ska få brevet.
Man ska också ha med avsändarens namn. Alltså den som skrev brevet.
När man ska skriva ett brev ska man också ha med ett huvudämne. Det är det man skriver om mest.
Jag har fått i uppgift att skriva tre olika brev till olika mottagare. Jag ska skriva ett till en kompis, ett till en som är ganska mycket äldre t ex min mormor. Och till en vuxen som jag tror inte vet så mycket om mig.
Jag kommer fixa detta bra. Jag kan kännetäcknen och är bra på att skriva. Jag kan också annpassa mig från mottagare till mottagare.
Kram Hanna!